Werving en selectie: uitbesteden of zelf doen?
Goed personeel is de succesfactor van organisaties, daar is iedereen het over eens. Uw mensen zijn uw meest waardevolle bezit. Een goede werving en selectie is dan ook een essentieel proces in uw organisatie. Maar werving en selectie is meestal niet uw ‘core business’.
Het werven en selecteren van professionals is een van onze kernkwaliteiten. Dat is ons vak. Graag wil ik hieronder wat gezichtspunten met u delen over de vraag ‘Werving en selectie: uitbesteden of zelf doen?”
Markt
Allereerst de huidige marktsituatie. Welke invloed heeft die? Door de huidige recessie worden organisaties, in geval van een vacature, overspoeld door sollicitanten. Je zou denken dat het dus veel gemakkelijker is om de beste kandidaat te vinden. Niets is echter minder waar. Managers ondervinden nu aan den lijve dat te veel respons eigenlijk net zo lastig is als te weinig. Meer dan honderd reacties ontvangen op een vacature, dat is nu eerder regel dan uitzondering. Als werving en selectie niet uw core business is, dan was uw agenda waarschijnlijk al gevuld met veel activiteiten. Die gaan dan nu samen met uw vacature vechten om aandacht en prioriteit.
Slaagkans
Dan de slaagkans. Als u de werving en selectie zelf ter hand neemt, zult u waarschijnlijk uw vacature plaatsen op uw company website, en op job-boards. Dit levert u – zoals aangegeven – waarschijnlijk een enorme lading aan reacties op. Echter, u ziet toch slechts een beperkt deel van de beschikbare kandidaten. Dat beperkt dus uw slaagkans. Welk deel van de respons mist u dan? U mist juist de interessantste kandidaten: zij die latent uitkijken naar een nieuwe uitdaging. Een professioneel werving- en selectiebureau als Double Security & Hospitality Professionals beschikt over een groot bestand en netwerk van mogelijk geïnteresseerde kandidaten. Deze professionals hebben in een persoonlijk gesprek kenbaar gemaakt dat ze ‘te zijner tijd’ wel geïnteresseerd zijn in een vervolgstap. Zij worden bij een passende vacature actief benaderd door hun vertrouwde consultant, die de match ziet met hun persoonlijk wensenprofiel. En die hen in contact brengt met u.
Kwaliteit
En natuurlijk de kwaliteit. Werving en selectie is een vak! Nog te vaak beschikken bedrijven door hun ‘do-it-yourself-aanpak’ na hun wervingsacties slechts over een niet adequaat aanbod van kandidaten. Daar tegenover kennen werving- en selectiebureaus als Double Security & Hospitality Professionals hun niche zo intiem, dat zij u uitstekend advies kunnen bieden over beschikbaarheid van kandidaten, sourcingmethodes, salarissen en secundaire voorwaarden, het inhuren voor bepaalde of onbepaalde tijd, en belangrijke ‘push & pull’ factoren voor de kwaliteit van kandidaten. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat u in een nichemarkt hetzelfde niveau van marktdeskundigheid bezit om het gehele palet aan interessante kandidaten te kunnen bereiken. De relevantie van een werving- en selectiebureau wordt dus in hoge mate bepaald door de mate waarin het hier wel toe in staat is.
Last but not least de wijze van selecteren die wordt gehanteerd door organisaties. Als vereiste competenties al scherp zijn gedefinieerd, dan worden ze door bedrijven tijdens de besluitvorming ook nog eens geregeld vergeten. Er wordt gekozen vanuit een bepaald gevoel of een bepaalde voorkeur voor een zeker profiel. Eventueel ingestelde sollicitatiecommissies kunnen uiteindelijk leiden tot selectie van een ‘medium’ kandidaat, waar iedereen wel enigszins mee kan leven. Om vervolgens jarenlang met de medewerker verder te moeten, in voor- en tegenspoed. Een ervaren recruiter is ook geen tovenaar, maar zal vanuit expertise beduidend beter en scherper scoren op het aspect ‘selectie’. En zal kandidaten aan u presenteren, die echt het verschil in uw organisatie kunnen maken.
Bedenk dus van te voren wat het zelf werven en selecteren u kost. En reken eerlijk alles mee! Werving en selectie van medewerkers is een intensief en tijdrovend proces. Met een hoog afbreukrisico. Als u het uitbesteedt aan mensen die hiervan hun specialisatie hebben gemaakt, zoals Double Security & Hospitaliyt Professionals, dan kost dat geld. Maar als u het zelf doet, kost het ook geld. En vaak meer dan wanneer u het uitbesteedt.
Wat kunnen we voor u doen?
Interesse in de beveiligings- en hospitalityservices van Double Security?
De eerste indruk was goed. Hij gaf een ferme hand en keek me in de ogen. Ik zag wel wat zenuwen, maar zelfverzekerdheid voerde de boventoon.
Al bij de koetjes en kalfjes liet hij weten twee mensen uit mijn netwerk goed te kennen. Dat gaf een vertrouwd gevoel. Ik mocht hem meteen. De rest van het gesprek verliep vlot. De antwoorden waren redelijk en ik had het gevoel een goede klik te hebben. Daarbij woonde hij in de buurt en kon vrij snel beginnen. De dag erna liet ik het contract opmaken. Ja, dit was ’m.
Verkeerde keuze
Niet dus. Een paar weken later kwamen de eerste barstjes en na drie maanden was het duidelijk. Een verkeerde keuze. Dom. Dat kostte een hoop geld, frustratie en het zette ons weer een halfjaar terug. Gelukkig was dat de enige keer dat zoiets gebeurde. Eh, oké, niet dus.
Het selecteren van goede mensen is de meest kritische taak die je als leider hebt. Zeker in een klein snelgroeiend bedrijf is de invloed van een juiste of verkeerde keuze enorm. Twee of drie missers kunnen het verschil maken tussen snelle groei of eindeloos blijven doormodderen in middelmatigheid.
Cruciale fout
De belangrijkste fout die je als ondernemer geneigd bent te maken is te snel te kiezen. Er is veel werk, je staat onder druk en daar komt dan die fijne kandidaat in wie je direct een paar eigenschappen van jezelf terugziet. Voor je het weet heb je je roze bril opgezet en heb je eigenlijk al besloten dat je hem of haar wilt hebben. Je vergeet de echt lastige vragen, vergeeft de halve antwoorden en verzuimt de referenties te bellen. Immers, met deze kandidaat klikt het toch? En zo maak je een cruciale fout. Ik heb er vele gemaakt. Te opportunistisch dat kleine stemmetje achter in mijn hoofd het zwijgen toegedaan.
Beveiligingsdiensten
Onze vakkundige medewerkers zijn proactief ingesteld, denken met u mee en staan garant voor een goede en betrouwbare beveiliging van uw huis, bedrijfspand of evenement. Wij bieden een totaalpakket aan beveiligingsmogelijkheden voor zowel de zakelijke als de particuliere markt.
Receptiediensten
We zijn klaar voor de volgende stap in onze dienstverlening. Vanaf het moment dat een gast voor de deur of slagboom staat tot hij weer het gebouw of parkeerterrein verlaat; hij moet zich in een vijfsterren hotel wanen door de manier van bejegening, begeleiding en service.
Bedrijfshulpverlening
Een Bedrijfshulpverlener (BHV-er) is een werknemer die een beginnende brand kan bestrijden, Eerste Hulp kan verlenen en een ontruiming kan begeleiden. Bedrijfshulpverlening (BHV) is sinds 1994 verplicht vanuit de Arbo-wet.